„Badacz społeczeństwa i kultury ludzkiej
ma w dzisiejszej okolicznościach obowiązek
wyciągania praktycznych wniosków,
przyjmowania poglądów i podejmowania
decyzji
odnoszących się do problemów planowania”
[Malinowsi T.10, 39].
Naukowiec stanowił problem planowania
procesu kulturowego w celach bezpieczeństwa kultur, społeczeństw, jednostek w
procesie integracji.
Kultura jest podstawowym pojęciem, które
obejmuje i organizuje cały świat. Rozumienie zasady organizacji świata dozwoli
utrzymywać bezpieczeństwo w świecie z pomocą skutecznego planowanie procesów
kulturowych. W kulturze wszystko jest podporządkowane organizacji społecznej,
znajduje się w ramach instytucji społecznych, które działają, zmieniają świat,
a to znaczy, że świat jest realnym.
Jestem człowiekiem, który zajmuje się doświadczeniami
ludzi od 10 lat i mam do powiedzenia, że większość z ich są ludźmi z zasadami,
filozofią, własnym sposobem organizuje i kategoryzuje świat. I te zasady wcale
są użyteczne, bo są ugruntowane na kulturze. Jesteśmy naiwni, gdy decydujemy,
że jesteśmy jedynymi znawcami człowieka i świata. I jesteśmy złodziejami, gdy
mamy odwagę ruszyć ten uporządkowany świat życia ludzkiego. Pani Prof.
Tarkowska na każdym zajęciu ma zapytanie: a gdzie jest biedni? Integracja
powiększyła procent biednych w Polsce. Dla czego? Poproszę wyobrazić sobie
szkolę. Mamy 12 poziomów wykształcenia. I wszystkie ci uczni powinni zdawać
jeden egzamin. Na kim leży wina za to, że niektóre uczni nie zdadzą tego egzaminu?
Oczywiście na tym, kto ten egzamin wymyślił. Drugie pytanie jest: kto jest tym,
kto ten egzamin wymyślił? Albo Co za niemożliwością odnaleźć Kto.
W takim wypadku zjawisko biedy jest brakiem opanowania
zaproponowanym modelem świata, który nawet nie jest do końca modelem, a tylko
propozycją, jest nie do końca zbudowanym modelem świata i dla tego w nim nie
możliwie mieszkać, jak w nie dobudowanej chacie. Albo możliwie, gdy ty jesteś
biednym i dla ciebie nie ma nic innego oprócz mieszkania w nie dobudowanej
chacie. Samo to uczucie ‘nie do końca’ rodzi niepewność. Kiedy człowieku czegoś kulturowo
brakuje, to taki stan rzeczy i jest biedą, bo postrzega się społeczeństwem i
jednostką jako brak czegoś, bez czego normalne życie nie może przetrwać. Taka
sytuacja trwa teraz we współczesnym świecie za jednym wyjątkiem: za ogólne
kulturową sytuację biedy uważa się, gdy ludzie umierają od głodu.
I dla tego tak często odchodzimy od mówienia o samych
biednych, żeby odnaleźć system, który porodził tych biednych. Musimy znaleźć
błędy w funkcjonowaniu systemu.
Jedną z możliwych rozwiązań tego problemu jest
śledzenie za kategorią niepewności
jako światopoglądowej kategorią braku porządku.
Niewolnictwo. Niepewność. Brak
wiedzy(doświadczeń). Biedni.
Czasem myślę, kim są biedni w swoim
ujęciu i ujęciu społeczeństwa, państwa. I są kojarzone z niewolnikami. Niewolnikami biedni
są w większej mirze niż inni, bo mają mniej za innych wiedzy o przystosowaniu
na świecie, są niewolnikami swojej niepewności i naszego podziemnego ukrywania naszej wiedzy
(doświadczenia). Niewolnictwo nie pojawi się w kulturach ludzkich bez przymusu
politycznego. Chciałabym tutaj przytoczyć ujmowanie Rocha Sulimy kultury
polskiej jako „mitów polskich i mitów ludowych”. W swojej książce „Głosy
tradycji” on mówi o postrzeganiu „kultury ludowej jako własnej kultury „obcej”
[Sulima, 99]. Nie można nie zaakceptować tu tego, że kultura ludowa jest
kulturą wsi i kulturą biednych i ona jest obcej dla wszystkich poza je
granicami. Instytut rolnictwa narzuca wzory zachowań światu Zachodniego, a nie
pracuje z tradycyjnym modelem uporządkowania biednych rolników polskich.
Malinowskim wypracowani schemat
społeczeństwa, które pasuje jako do społeczeństwa pierwotnego, tak i do
współczesnych form organizacji życia współczesnego. „Przekonujemy się tu
również, że społeczna organizacja o charterze lokalnym daje człowiekowi
przestrzenną i terytorialną, a to przez reguły dotyczące sposobów
wykorzystywania przestrzeni i poprzez zwyczajowe prawo odnoszące się do
prywatnej i wspólnotowej własności”[ Malinowsi T.10, 128].
Franza Boasa zapewniał, że „osoba, będąc w
pełnej harmonii ze swą kulturą, czuje się wolna. Akceptuje ona
dobrowolne nałożone na nią wymagania”[ Malinowsi T.10, 77].- Franz Boas,
liberty among Primitive People, w: Freedom. Its Meaning, Ruth
Nanda Anshen(red.), New York
1940, Harcourt, Brace, s. 375-380.
...........................................
„GŁÓWNE TYPY ORGANIZACJI INSTYTUCJONALNEJ
(1)
Rodzina i pochodne organizacje pokrewieństwa
(rodzina wielka, grupa krewnych, klan)
(rodzina wielka, grupa krewnych, klan)
(2)
Społeczność lokalna
(grupa lokalna, horda, wieś, miasteczko, miasto)
(grupa lokalna, horda, wieś, miasteczko, miasto)
(3)
Plemię jako organizacja polityczna oparta na zasadach
terytorialnych
(pierwotnie plemię, polis, miasto-państwo, państwo, państwo narodowe, imperium)
(pierwotnie plemię, polis, miasto-państwo, państwo, państwo narodowe, imperium)
(4)
Plemię jako jednostka zintegrowana kulturowe
(5)
Grupa wieku
(6)
Dobrowolne stowarzyszenia
(7)
Grupy zawodowe
(8)
Grupy statusu oparte na zasadzie
rangi, kasty i klasy ekonomicznej”[1, 160-161].
„Każda instytucja ma swój statut czy
zbiorowy zamiar, swój system zorganizowanych działań, które obejmuje personel,
konkretne reguły i normy, oraz materialną aparaturę, czy specjalne instrumenty,
określone przez statut; i swą funkcję, czy wykorzystanie rezultatów
działalności, które jest wypełnieniem czy osiągnięciem zbiorowego statusu czy zamiaru”
Dodatek
Przyroda (kataklizmy)
Otwarcie granic krajów
europejskich dla wszystkich > zmalenie przestrzeni.
Integracja, transformacja.
Integracja, transformacja.
V
Przyroda (terminy naturalne i trwały).
Przyroda (terminy naturalne i trwały).
Zwierzęta, rośliny
|
Człowiek
|
Ekologia
|
Powolna zmiana psychiki, która ugruntowana na
powolnych zmianach społecznych
|
Niepewność
I.
Uczucie
powszechnie, zwykłe. Nie + nadzieja. Tak + pesymizm.
151 Niepewność: Różnorodność, zmienność,
płynność, amorfizm wzorów, norm i wartości.
Pewność: statyczność.
153 Planowanie życia.
151 Zakres
Głębina
Trwałość, czas
II.
Jakie
mamy z tym problemy?
Robienie w pewnych okresach pewnych rzecz
napełnia ich wartościu.
Polska: bezrobocie, ubóstwo, głód, śmierć.
Europa:
Europa:
Uczucie - „Doświadczenie jednostek (ludzi)”.
III. Niepewność – brak pewności.
Organizacja kraju - Organizacja wspólnoty
Brak czasu na adoptację. Makro
Brak kontroli procesów społecznych.- w wielkim świecie. Makro
Brak kontroli procesów społecznych.- w wielkim świecie. Makro
V
V
Brak roli. 155 Kim jesteśmy w społecznym sensie?
Sposób oddziaływania.
Poziom „Europa”. Brak kontroli procesów (społecznych,
ekonomicznych, politycznych, kulturowych- w wielkim świecie.
Poziom „Europa-Polska”
+ nieistnienie
mechanizmów.
? Czy buły wartości
radziecki?
154.
55 U polskiego
państwa są problemy z określeniem wartości historycznych. Kolaboracja.
Lustracja, dekomunizacja.
IV. Warianty
niepewności.
149-150
Zinstytucjonalizowana
niepewność. Demokracja.
Skumulowana
niestabilność. Niestabilność między różnorodnymi zjawiskami.
Niepewność kulturowa
Systemowa niepewność.
Przekształcenia ustrojów i dziedzictwa systemowego.
159. Wyjście:
mechanizm izolacji świadomości, mityczny sposób interpretacji rzeczywiści. Wejście w ról.
Немає коментарів:
Дописати коментар